מאחורי התינוק של במבה.

לא אגזים אם אומר שהתינוק של במבה אוסם, הוא הדמות המקורית, המצוירת הפופולארית ביותר בישראל של השנים האחרונות. מהלכות בציבור כמה גרסאות על הולדתו של תינוק זה והרי הגרסה הנכונה.

בתחילת שנת 1993 פנה אלי המפיק אודי קדישזון בבקשה להציע לפרסום אריאלי דמות מצוירת לסרט פרסומת על הרפתקאותיו של תינוק שאוהב לאכול במבה של אוסם.

הצענו מספר עיצובי תינוק וביניהם עיצוב שעשה גיל אלקבץמעצב ואנימטור מוכשר עמו שיתפתי פעולה במספר פרויקטים קודם לכך (גיל מתגורר מזה שנים בגרמניה ונחשב כיום לאחד מהאנימטורים הבולטים באירופה).

הצעתו של גיל נבחרה, מול שאר ההצעות. ואולפני אנימה התבקשו להפיק את הסרט הפותח את סדרת סרטי הבמבה, (במאי הסרט שחר סגל, כמו שאר הסרטים בסדרה זאת שנוצרו על ידי אולפני אנימה, בהפקתי .) הסרט הפך מיד ללהיט תקשורתי ופרסומי והביא לעליית מכירות הבמבה, כמו גם למקום ראשון בסקרי פופולאריות של פרסומות.(פרס ראשון איגוד המפרסמים, פרס ראשון ערוץ הילדים).

הפרסום הגדול הביא ליצירת 5 סרטי פרסומת מלאים ועוד סרטים קטנים רבים למבצעים ולאירועים מיוחדים.

התינוק של במבה אף זכה לספר מותג שקים בהעתקים ספורים, ומגדיר בדייקנות איך לצייר אותו מכל זווית ובכל מצב. ספר שאמור היה להגן על דמות התינוק כדי שלא תיפגע מיוזמות אקראיות של מפיקים חסרי הבנה או ציירים חסרי יכולת.

מה חבל שהראשונים שנתנו יד לפגוע בתינוק היו דווקא אלה שהיו אמורים להגן עליו בחירוף נפש.

"ממחשבים" את התינוק

לפני מספר שנים החליטה אסם, בעצת משרד הפרסום שלה, להפוך את תינוק הבמבה לדמות מחשב תלת ממדית, ולא עוד כדמות מצוירת בדוממד, כפי שנולד כמה שנים קודם לכך.

מאז מופיע התינוק כבובה תלת ממדית בכל הסרטים.

על פי מיטב שיקולי וידיעתי את תחום האנימציה נעשתה בכך שגיאה אסטרטגית בלתי נסלחת. אין לי ספק שהתינוק איבד הרבה מחינו וקסמו. אני משער שמשרד הפרסום רצה להפוך את התינוק לדמות "מודרנית", עם מראה כפי שהילדים רואים בסרטי הקולנוע הממוחשבים.

אך כאן בדיוק רובצת הטעות, התינוק איבד את ייחודו והפך לבובת פלסטיק חלקלקה בדומה לאלף דמויות אחרות שמאכלסות כיום כל מסך .

בראותי את הקנאות בה שומרות חברות מסחריות בעולם על דמויות המותג שלהן, אני מתחלחל מהקלות הבלתי נסבלת בה שינו אצלנו דמות כה מצליחה ופופולארית שאינה יכולה להגן על עצמה, ובכך, הפכו אותה לעוד דמות בינונית שלא תשוב עוד להיות מה שהיה תינוק הבמבה המקורי.


שיתוף:

כתבו תגובה

כתובת הדוא״ל שלכם לא תופיע באתר, שדות חובה מסומנים ב *

*

*

*